junior5000.reismee.nl

Terugblik: drinkwater

Beste mensen,

Vanaf dit moment gaan we verschillende items aansnijden.

1: de gebruikelijke verslagen

2: verhalen zoals het koffertje en de beer

3: terugblik plus onderwerp

4: wat doet het ons

We zullen bij elke plaatsing van een nieuwe bijdrage aan ons blog eerst aangeven welk itemhet betreft. Nu als eerste een terugblik met als onderwerp: drinkwater

Na de aanschaf van deze camper en het plannen van onze reis, en na het lezen van diverse artikelen over waar men zoal water tapt, was het voor ons al snel duidelijk dat we nauwelijks op die plaatsen (campings) zouden komen. Dus wijzouden het moeten hebben van pompstations, beekjes, waterputten, kerkhoven, openbare plaatsen en van individuele mensen/bedrijven. Dat maakte ons bewust van het feit dat we niet altijd zeker konden zijn van de kwaliteit van het water, ook scheelt dat per land. Na een langdurig onderzoek via internet kwamen we uit op een waterfilter dat voorzien is van een koolfilter en een zilver-ioonbol. Deze geleverd door de firma Boelwater.

Echter was dat voor ons nog niet voldoende. Wij wilden ook gebruik maken van de zilver- ioonbollen in de watertank zelf. Echter hadden we één probleem. Onze watertank heeft geen controleluik, dat wil zeggen een afschroefbare dop waarin je het water kunt controleren.We besloten om desnoods de watertank te vervangen en dan komen de teleurstellingen. Het bedrijf waar je met je camper naar toe gaat om alles voor elkaar te krijgen voor de reis kan hem niet leveren binnen hun zakelijke relaties en verder kijken, dat kost teveel moeite ( dit probleem zijn we maar al te vaak tegen gekomen). Eindelijk een bedrijf gevonden die hem wel op de juiste maat kon maken, maar die kostte vier en een half honderdeuro, gekkenwerk, dus niet gedaan. Intussenhet waterfilter geïnstalleerd zodat al het water wat binnen komt eerst gefilterd wordt voordat het de tank ingaat. Uiteraard hebben we eerst de tank gereinigd en daarna gedesinfecteerd, inclusief alle leidingen en de boiler. Zo dat was stap één. Voor het plaatsen van de zilver-ioonbollen in de tank hadden we nog geen gepaste oplossing , maar het liet ons niet los. Het probleem is dat de bovenkant van de watertank niet geheel vlak is. Na zes weken zagen we bij een tankstation reserve benzinedoppen. We bekeken deze nauwkeurig en zagen toen opeens de oplossing. Een alternatief plan bedacht voor als het niet zou lukken, en dat bestond uit het gemaakte gat van vier centimeter dichtplakken met plastik en ducktape. Maar goed, een gat gemaakt van vier centimeter doorsnee en vervolgens de dop geprobeerd . En ja hoor, hij sloot helemaal af en je kreeg hem met niet al te veel gemak weer open. En nu drijven de zilver-ioonbollen ook in de watertank. Nu hoeven we alleen maar één keer per jaar de bollen enhet filter te vervangen en zoals we bedachten pompen (met onze dompelpomp)en halen we overal waar water is, water binnen. (foto's : waar halen wij zoal ons water? zijn al geplaatst)

Indien jullie de werking van deze bollen en filter expliciet willen weten verwijs ik jullie naar www.boelwater.nl

Dit systeem wordt veel gebruikt op boten en in derde wereldlanden.