junior5000.reismee.nl

Statistieken.

De statistieken van vertrek tot nu :

Omdat Roelof maar met moeite van zijn werk kon loskomen is hij van alles in schemaatjes gaan vastleggen. Voor de geïnteresseerden volgen hier wat cijfertjes uit de kolommen van Roelof:

Op 10 juli zijn we vertrokken en vandaag is het 13 februari 2014. Dat wil zeggen dat we 270 dagen onderweg zijn alles bij elkaar genomen.

Via Duitsland, Tsjechië, Slovenië, Hongarije, Roemenië, Bulgarije en Turkije zijn we nu aan het overwinteren in Zuid Griekenland. Alles bij elkaar hebben we 10.282 kilometer afgelegd en dat komt neer op 38 kilometer per dag. Ooit dachten we ongeveer 50 kilometer per dag te rijden, dus we zitten nog aan de ondergrens.

Aan diesel is er 1703,95 liter getankt, dat betekent dat onze Ford Transit 1 op 9.012 rijdt. In Euro’s hebben we aan de diesel € 1140,86 uitgegeven. Per land is de dieselprijs verschillend, maar gemiddeld komt dat neer op € 1,49 per liter.

Aan gas (koelkast, boiler en verwarming) hebben we 165,28 liter gebruikt, de kosten daarvan zijn € 169,04 wat neerkomt op een gemiddelde prijs van € 1,02 .

Gewone benzine hadden we nodig voor de generator om stroom op te wekken op de minder zonnige dagen: 37,57 liter voor € 68,34, dat levert een gemiddelde prijs op van € 1,82. Maar daarvoor in de plaats hebben we 103,3 draaiuren gekregen.

Pech onderweg:

De schotel op de camper verwijderd vanwege slechte ontvangst.

Een defecte voorruit (steenslag)

3 maal een klapband waardoor we alle banden maar hebben vervangen voor een betere en zwaardere kwaliteit.

De startaccu moeten vervangen

Verstopte ruitensproeier en het groot licht gerepareerd

De cassette van het toilet vervangen

De verwarming schoon geblazen

De ruit in de slaapcabine, gelegen boven de stuurcabine lekt bij harde regen.

Het kapje op het dak van de keukenafzuiger is defect en moet vervangen worden.

De afvoerslang van de wasbak in de douche loopt niet snel genoeg door en we willen de afvoerslang vervangen, die we overigens al hebben gekocht.

Het instaptrapje valt langzaam uit elkaar en heeft veel hulp nodig om in en uit te klappen.

Twee keer vastgezeten aan een meer en aan een strand.

Scharnieren van het badkamerdeurtje waren aan vervanging toe

De omvormer van de TV losgekoppeld omdat bleek dat die wel heel veel stroom stal van ons toch al zo beperkte hoeveelheid op donkere dagen.

In de planning laten we luchtvering plaatsen onder de camper, niet omdat de huidige vering onvoldoende is maar om een beter wegligging te krijgen op slechtere wegen en bij scherpe S-bochten. Indien de boordaccu’s vervangen moeten worden stappen we over van 75 AMP naar 100 AMP per accu en nemen dan gel-accu’s. Tevens laten we nog kijken of we het zonnepaneel in een frame kunnen plaatsen zodat hij niet alleen maar plat op het dag ligt. Zeker in de winterperiode zal dat flink wat schelen. Ook dient de boiler nog een keer ontkalkt te worden, dit hadden we in Nederland al een keer gedaan, maar het resultaat is onvoldoende. We moeten nog overwegen of we de huidige aggregaat vervangen voor een van 2000 Watt of de airco van het dak afhalen. Volgens de informatie zou de airco het doen met een aggregaat van 1000 Watt. Dit is niet het geval en hij heeft er een nodig van 2000 Watt. We kijken hoe het deze zomer gaat met de temperatuur binnen in de camper. De verwarming van de airco functioneert wel beter als de huidige kachel, maar die hebben we deze winter ook niet zoveel nodig gehad.

Wel en wee van mens en dier:

Roelof: regelmatig slapeloosheid,

allergie voor zeer kleine vliegjes , vijf dagen zonnesteek, flinke blaren in handpalm na poging

om de camper uit te graven en in zijn duim gesneden in Turkije,

buikgriep in Slovenië,

twee dagen lage rugpijn in Griekenland,

last van brandende droge ogen,

ontwenningsverschijnselen van cafeïne

telefoon verloren in het dashboard, in Griekenland met hulp van een monteur teruggevonden.

Olga: af en toe hoofdpijn, maar niet meer zo erg als eerst,

flinke blauwe plekken na uit bed gevallen te zijn in Duitsland

anderhalve week erge rugklachten in Roemenië.

schaafwonden op been en in hand na het uitglijden op losse steentjes in Tsjechië,

tot twee keer aan toe bovenop de leesbril gaan zitten (nieuwe bril gekocht in Turkije)

Ook een vorm van allergie in de vorm van jeukende huid

Pijn in de knie na heftige wandeling in de bergen

Droge ogen in de woestijn van Turkije

Odin: twee keer vergiftigd, maar hadden geen dierenarts nodig,

Last van scherpe stekels in zijn poten in Turkije

Overgeven

Harrie: komt langzaam over zijn angsten heen en zit op dit moment goed in zijn vel

Last van scherpe stekels in zijn poten in Turkije

diarree

Bobo: in iets scherps getrapt, resultaat: bloedend pootje

met zijn nageltje ergens achter blijven hangen bij het klimmen,

angstmomenten en zwelling op zijn linker voorpoot ná de kidnapping in Griekenland

diarree