De hoge Atlas
Geschiedenis van de hoge Atlas (Route Tizi -n-Test):
Of men nu van Agadir of van Marrakech komt, de route van de Tizi-n-Test betekent dat de droge en snikhete laagvlakten worden verruild voor het hooggebergte met zijn frisse lucht, heldere water en dichte, gevarieerde begroeiing.
De route van de Tizi-n-Test is samen met die van de Tizi-n-Tichka en het dal van de Ziz van oudsher een van de drie grote toegangswegen naar Zuid Marokko. De weg loopt over de Hoge Atlas en verbindt de Sous in het zuiden en de Haouz in het noorden met elkaar door het boven dal van de Nfiss. De route van de Tizi-n-Test heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Marokko en is een moeilijke doorgang, die de bergbevolking regelmatig afsluit.
Geschiedenis:
Bakermat van de Almohaden
Terug naar de zuivere leer- In het begin van de 12e eeuw keerde Mohammed Ibn Toumert, een berberstudent die zich in het Midden –Oosten had bekwaamd in de hogere wetenschap en de geboden van de islam, terug naar zijn geboortedorp in de Anti-Atlas. Hij was ervan overtuigd dat de godsdienst van Mahomet in de Maghreb in verval was geraakt en voelde zich geroepen de zuivere leer terug te brengen.
Onderweg ontmoette hij Abd el-Moumen, die zijn discipel werd. Beiden trokken door Marokko, waarbij zij de wet van de Profeet verkondigden en de Almoraviden, die al impopulair waren, ervan beschuldigden de verslapping van de religie en de zeden te bevorderen. In Marrakech baarden het prestige van Ibn Toumert en het succes van zijn opruiende toespraken de sultan grote zorgen, zodat hij hem verjoeg.
Ibn Toumert vluchtte naar de bergen met enkele trouwe volgelingen. Verscheidene stammen in de Hoge Atlas, die genoeg hadden van de betutteling van de Almoraviden, schaarden zich aan zijn zijde. Ibn Toumert vestigde zich in Tinmel aan de oever van de Nfiss en riep zichzelf uit tot Mahdi (boodschapper van God). Vanuit zijn politiek-religieuze gemeenschap begon hij een gewapende strijd tegen de sultan. Zijn doctrine legde de nadruk op de eenheid van God en zijn discipelen werden daarom de Almohaden genoemd, dat wil zeggen de ‘uitariërs’.
Goundafa-bolwerk- In de eeuwen daarna hadden de sultans nog steeds grote moeite om hun gezag te handhaven in het gebied van de Tizi-n-Test. Net als in andere streken van Marokko keerde de anarchie van de berber stammen zich uiteindelijk tegen henzelf, toen zij in de 19e eeuw de weg naar de top vrijmaakten voor de Goundafa. Rond 1912 beheerste dit machtige geslacht, dat overigens in de Sous was gevestigd, de route van de Tizi-n-Test, zoals blijkt uit de talrijke kasbah’s die het liet bouwen.
(Tekst uit ‘de groene gids Marokko’ van Michelin)
Reacties
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}