junior5000.reismee.nl

Een dag uit het dagboek van Olga

Een dag uit het dagboek van Olga !! (Aït Ben Yacoub 2015-05-05)

Nog een geluk bij een ongeluk: De weg die we hadden uitgestippeld bleek werk in uitvoering te hebben over een lengte van vijfentwintig kilometer. Dat betekent stapvoets rijden en enorm opletten dus niet wenselijk. We hebben een andere route bepaald en die bracht ons aan het begin van de middag vlak bij een meer ! Het is doodstil hier, af en toe laat een ezel of schaap in de buurt van zich horen.

Vandaag drie bijzondere ontmoetingen!

1. Een ontmoeting met een stenen/mineralen man, die goed Engels sprak en aan het meer zijn stenen kwam wassen. Hij liet drie prachtstukken zien: een rozet van rode kristallen, een grote kwarts en een fossiel die doormidden gekliefd was en gepolijst. Er zijn erg veel mijnen in deze streek. Met hem hebben we koffie gedronken en hij heeft ons nog wat Berber woordjes geleerd, alhoewel hij ook vertelde dat er even zoveel dialecten zijn als Berberstammen en dat ze lang niet altijd met elkaar kunnen communiceren.
  2. Wij zijn naar het vlakbij gelegen hotel gelopen en hebben kennis gemaakt met Mohammed. Dit is zijn allereerste dag, nadat de vorige pachter er 20 jaar gezeten had. Mohammed laat ons het (lege) hotel zien en vertelt dat meubels en zo nog moeten komen. Het is juist vandaag heropend. We drinken thee en praten zo goed mogelijk in het Frans met elkaar. Hij heeft drie grote problemen vertelt hij: geen bereik van telecommunicatie, geen elektriciteit, want de generator is stuk en een toegangsweg in zeer slechte staat ( dat hadden wij ook al gemerkt). Hij geeft blijk van veel gevoel voor humor te hebben. Hij vertelt vol overgave dat hij hier afgelopen winter ingesloten heeft gezeten vanwege de hoge sneeuw ( tot wel 2 meter). Zijn brood was op, heftig…..We bieden aan om morgen couscous met hem te delen en dat neemt hij aan. Een erg leuk gesprek en wat een moed…. Hij is ook Berber en trots daarop.
  3. Als we terugkomen bij onze camper is er een Marokkaanse familie neergestreken in de buurt. De man begint een gesprekje met ons in goed Frans en stelt iedereen, inclusief vrouw en kinderen netjes aan ons voor. Als hij vraagt wat we al van Marokko gezien hebben bedoelt hij welke steden, maar wij hebben alleen natuur gezien.

Speuk van de dag:

Weerstand is een uitdaging die je niet aannam!

(uit Tao-Zen De weg van niet-dwang)